Een cel module vervangen in de 40kW accu
Deze Nissan Leaf kwam bij ons binnen met een weergave van het schildpadje in het dashboard. De Leaf kan tijdens de turtle mode slechts 50 km/u en is bedoeld om de systemen te beschermen zodra een fout is geconstateerd.

Met Leafspy konden we de auto uitlezen op fouten. Hierbij kwam de gevreesde isolatiefout P0AA6-00 C0 EV/HEV Hybrid Batt Volt Sys Isolation direct boven water.

Bij het uitlezen van de cellen viel op dat cel nummer 1 een stuk lager in voltage zat dan de overige cellen.

Hier is duidelijk iets niet in orde. Reden genoeg om even de deksel van de 40kW accu te openen.

Het viel ons direct op dat de module waarin cel nummer 1 zich bevindt er opgezwollen uit ziet. En daardoor het frame al behoorlijk vervormd heeft.

De vervormde module is duidelijk de boosdoener, aan de onderzijde van deze module troffen wij ook sporen van lekkage aan. Afkomstig van een defecte cel welke zijn chemische substantie is gaan lekken naar de bodemplaat. Wat niet ten gunste van de isolatie zal komen.
Door de druk op het module frame ontstond vervorming van de binnenste constructie welke hierdoor in contact kwam met de buitenschaal. Met verlies van isolatie tot gevolg.
Wij vervingen deze gezwollen module in het 40kW leaf pakket met gelijkwaardige module uit onze voorraad. Met inachtneming van de resterende huidige accu capaciteit.
Deze reparatie loonde zich omdat binnen het accupakket slechts 1 module defect was en verder geen “weak cells” binnen het pack. De verwachting is dat de Leaf er weer voor lange tijd tegenaan kan.
Betreffende auto: ZE1 Nissan Leaf 40kW 2019
Artikelnummer accu: 295B05SH0A
Artikelnummer module: 295B95SH0A 1670Wh
Totale kosten reparatie: 1.950,- EUR incl. BTW
Kosten nieuwe accu door NISSAN Dealer: 22.500 EUR excl. BTW
Ik ben onder indruk hoe eenvoudig de reparatie uit gevoerd kan worden zo dat het elektrisch rijden de toekomst heeft omdat vrij eenvoudig de wagen weer op de weg is.
De prijzen zijn nog best hoog maar het nog vrij nieuw om elektrische wagens herstellen.
Wij zijn blij met de Leaf Acenta 2016 met 168555kM 30kWh maar de wagen heeft een nieuwe of upgrade van de accu nodig?
Hallo Rein,
Leuk dat je de upgrade voor jullie Nissan Leaf door ons hebt laten uitvoeren! Veel plezier met de extra Range!